OBJEKTİFLER
Bir kişi tek gözünü kapatıp diğeri ile sabit bir noktaya baktığı zaman bu tek göz ile görüş açısı 46°’dir, 50 mm.’lik bir objektif insan gözünün görüş açısı ile aynı olduğundan yani 46° olduğu için “Normal” objektif olarak adlandırılır. Bu açıdan daha geniş alanı gören objektiflere “Geniş Açı Objektif”, daha dar alanı görenlere ise “Tele Objektif” denir.
Objektifler | Görüş Açıları |
8 mm (Balık Gözü) | 180° |
28 mm |
75° |
50 mm | 46° |
85 mm | 28° |
135 mm | 18° |
300 mm | 8° |
400 mm | 6° |
1200 mm | 2° |
Yukarıda yazılı açıların 24×36 film boyutlarında geçerli olduğunu unutmayın, bu dijital fotoğraf makinelerinde Full Frame tabir edilen gövdelere karşılık gelir.
Objektifler formülleri, yapıları ve kaliteleri ne olursa olsun bazı değişmez optik kurallara uygun olarak tek veya birkaç mercek sisteminden meydana gelmişlerdir. Fotoğrafı çekilecek konunun bütün noktalarından yansıyarak gelen ışınları odak noktasında asal eksene dik odak düzleminde toplayarak konunun küçük bir görüntüsünün oluşmasını sağlar.
Normal Objektifler
Görüş açıları insan gözüne en yakın olan objektiflerdir (45-50 Derece). Görüntü boyu 24×36 mm. olan filmlerin kullanıldığı makinelerde kullanılan 50 mm. odak uzaklıklı objektifler normal objektiflerdir.
Canon EF 50mm f/1.2L USM
Geniş Açılı Objektifler
Geniş açılı objektiflerin görüş açısı normal objektiflere göre gittikçe genişleyen, alan derinliğini artıran niteliktedirler. Yaygın olarak, çok dar alanlardaki en geniş görüntüyü elde etmekte kullanılırlar. 35 mm.nin altındaki odak uzunluklarında elde edilen görüntünün köşe ve kenarlarında bozulmalar oluşturabilirler. Ancak bazı fotoğrafçılar bu bozulma etkisini estetik bir değer olarak kullanabilirler. 17-28 mm. arasında kalan objektifler geniş açılı objektiflerdir. Geniş Açı zoomları çekiminizin kapsamını daha yaratıcı kontrol ve genişletilmiş persfektif için ayarlamanızı sağlar. Geniş açı odak uzaklıkları tabiattan sınırlandırılmış iç meknalara kadar her yer için idealdir.
a)Geniş Zoom Lensler b)Geniş Açılı Sabit Lensler
EF 16-35mm f/2.8L II USM EF 24mm f/1.4L II USM
Dar Açılı (Tele) Objektifler
Görüş açısı normal objektiflerden daha dar olan objektiflerdir. Fazla yaklaşılamayan portre, spor veya doğa gibi konuların çekimlerinde kullanılır. 100, 200, 300, 400 mm. odak uzaklığı olan objektiflerdir.
EF 300mm f/2.8L IS II USM
Değişken Odaklı (Zoom) Objektifler
Birden fazla değişik objektifin özelliğini bünyesinde taşıyan objektiflerdir. Fazla objektif taşıma ve sık değiştirmenin zorluğundan ortaya çıkmıştır. Üzerindeki halkanın ileri-geri veya sağ-sol çevrilmesi ile odak uzaklığı ve buna bağlı olarak görüş açısı değişen bu objektifler son yıllarda oldukça yaygın olarak kullanılmaktadır. Genel amaçlı kullanımlar için geliştirilen zoom objektifler, kullanıcısına büyük kadrajlama kolaylığı tanımaktadır.
EF 24-105mm f/4LIS USM
Macro Objektifler
Küçük şeyleri tam boyutlu görünüme getiren lenslerdir. Makro lensler göz ile yakalamanın imkansız olduğu detayları ortaya çıkarır ve böcekler ya da küçük bir çiçeğin yaprakları gibi oldukça küçük nesnelere yeni bir perspektif kazandırır.
EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Balık Gözü Objektifler
Balık Gözü Objektifler en geniş görüş açısı olanağı sağlarlar. Bu tür objektifler kullanılarak elde edilen görüntülerde dikey ve yatay çizgiler önemli ölçüde bozulur, dairesele yakın görüntüler elde edilir. Yaratıcı görüntülere ulaşmada oldukça yardımcı olan, 6 -16 mm arasındaki objektiflerdir.
EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
Tilt-Shift Objektifler
Bu eğme ve kaldırma hareketlerine sahip özel lensler fotoğrafik imkanları genişletir. Eğme hareketleri maksimum diyafram açıklığında bile alanın geniş bir derinlik kazanmasını ve gene de tüm nesneye odaklayabilmenizi sağlar. Kaldırma hareketleri binalar gibi uzun nesnelerin fotoğraflarındaki trapezoid efektini düzeltir; böylece nesne çarpık gözükmez.
TS-E 17mm f/4L
Objektiflerde sarsıntı azaltma sistemi (IR/VR)
Sarsıntı Azaltma fonksiyonu, deklanşör düğmesine basıldığında kolaylıkla oluşan kamera sarsılmasını azaltır. Bu, kamera sarsılması ihtimalinin yüksek olduğu durumlarda fotoğraf çekilirken kullanışlıdır. Sarsıntı Azaltma fonksiyonu size kameranın sarsılması riskini oluşturmaksızın yaklaşık 2 ila 4 adım daha yavaş enstantane hızı ile çekme imkanı verir.
Sarsıntı Azaltma fonksiyonu, aşağıdaki durumlarda fotoğraf çekerken idealdir.
•İç mekanlarda, geceleyin, bulutlu günlerde ve gölgede yani kısaca karanlık koşullarda,
•Telefoto ile fotoğraflar çekerken
Sarsıntı azaltma fonksiyonunu kullanırken dikkat edilmesi gerekenler;
• Sarsıntı Azaltma fonksiyonu, nesnenin hareket etmesi sonucu oluşan bulanıklığı gidermez.
Hareketli bir nesnenin fotoğrafını çekmek için, enstantane hızını yükseltiniz.
• Yakın plan çekimler yapıldığı zaman Sarsıntı Azaltma fonksiyonu kameranın sarsılmasını tam
olarak azaltamayabilir. Bu durumda, Sarsıntı Azaltma fonksiyonunun kapatılması ve
kameranın bir tripod ile kullanılması gerekir.
• Sarsıntı Azaltma fonksiyonu, hareket eden nesnelerin çekimi veya gece çekim yapılması
örneğinde olduğu gibi düşük hızlı bir enstantane hızı ile tam olarak çalışmayacaktır. Bu
durumda, Sarsıntı Azaltma fonksiyonunun kapatılması ve kameranın bir tripod ile
kullanılması gerekir.
•Bu fonksiyonun sürekli kullanımı pil ömrünü kısaltır.
Derleyen Şevki Silan
Siz de fikrinizi belirtin